
Te sem szeretnél a lezárt kerékpárod hűlt helyével találkozni, igaz? Akkor lakatolj okosan! A kerékpárzár árát soha ne akard megspórolni! Ahogy a mondás tartja: „Olcsó bringa, drága lakat – sokáig a tiéd marad!”
Remélhetőleg már tájékozódtál a legjobb lakatokról, és átlátod, hogy milyen szintű biztonságra – és ehhez milyen lakatra – van szükséged.
De a lakat önmagában még nem elég: azt is tudnod kell, hogyan zárd le vele biztonságosan a bicajodat. Mert akármilyen lakatod van, ha nem használod szakszerűen, akkor bizony el fogják lopni a biciklidet.

Hová lakatold az utcán a bicajodat?
A rosszul lelakatolt bicajoknak könnyen lábuk kel az utcákról. Ez persze nagyban függ attól, hogy milyen környéken jársz, de van néhány általános biztonsági tipp, amiket követve jó eséllyel megelőzheted a lopást.
1. tipp: Válassz forgalmas helyet
Próbáld meg forgalmas helyen lezárni a bicajodat, ahol sok a járókelő. Még jobb, ha térfigyelő kamerák is vannak. Az emberek és a kamerák is zavarják a tolvajokat, hiszen ők figyelő tekintetek nélkül szeretnek „dolgozni”.
Válassz olyan helyet, ahová sok bicikli van lezárva, és ha lehet, inkább a bicajok közé lakatolj, mint a csoport szélére. Sok kerékpár közé lakatolni három szempontból is hasznos:
- Először, mert az esetleges nem jól lelakatolt bicajok hívogatóbbak a tolvajoknak, mint a te szakszerűen lezárt kerékpárod.
- Másodszor, ha sok bicikli van lezárva egy kis helyre, akkor a tolvajoknak jóval kisebb mozgásterük van, és nem tudják olyan hatékonyan használni a szerszámaikat.
- Harmadszor pedig az is zavarja őket, ahogy jönnek-mennek a bicajosok – és ki más vonna kérdőre egy biciklitolvajt, ha nem egy másik biciklis?

2. tipp: Olyan tárgyhoz lakatolj, ami nem mozdítható
A lakatoláshoz mindig válassz stabilan rögzített objektumot (ideális esetben földbe betonozott kerékpártárolót), amit nem lehet elmozdítani a helyéről és nem egyszerű szétszedni vagy megrongálni.
Ellenőrizd, hogy a biciklit ne lehessen levenni a tárgy tetején átemelve, amihez lakatoltad, és hogy a tárgyat ne lehessen egyszerűen lecsavarozni vagy szétszerelni. Kerüld a fákhoz vagy faoszlopokhoz, drótkerítésekhez való lakatolást is.
3. tipp: Ne adj támpontot a tolvajoknak
Ha moziba, edzőterembe vagy más olyan helyre mész, ahol várhatóan hosszabb időt fogsz tölteni, érdemes pár utcával távolabb lezárni a bicajodat.
És hogy miért? Ha egy tolvaj látja, hogy lelakatolod, majd bemész egy ilyen helyre, akkor tudhatja, hogy elég ideje lesz dolgozni a bicikliden.
4. tipp: Tegyél extra óvintézkedéseket
Ha tudod egy környékről, hogy nem igazán biztonságos, kerüld el 🙂
Ha ez nem megy, zárd le két lakattal a bringádat. De legfőképp: ne hagyd túl sokáig őrizetlenül!
Hogyan lakatold le az utcán a bicajodat?
Most, hogy átnéztük, hova lakatolj, nézzük meg azt is, milyen tippjeink vannak magához a lakatoláshoz.
1. tipp: A vázat lakatold
Mindig a vázat lakatold hozzá az elmozdíthatatlan objektumhoz. Ha csak a keréken vezeted keresztül a lakatot, a tolvajok egyszerűen kiveszik a kereket, és lelépnek a bicaj többi részével.
Ez magától értetődőnek tűnhet, mégis újra meg újra megtörténik.

2. tipp: A lakat ne legyen földközelben
Próbálj meg úgy lakatolni, hogy a zár ne kerüljön közel a földhöz. Ha földet ér, a tolvajok kalapáccsal próbálhatják szétverni, és ez az olcsóbb modelleknél jó eséllyel sikerülhet is nekik.
Illetve valószínűleg nagyobb hely van a lakaton belül, amikor a felsőcsövön van, így a tolvaj egy hosszabb fémtárgyat a közepébe illesztve könnyebben megcsavarhatja, hogy kipattanjon a zár.
Ezért az az ideális, ha a lakat magasan öleli körül az alsó csövet vagy a nyeregcsövet.
3. tipp: A lakat legyen nehezen hozzáférhető
Próbálj úgy lakatolni, hogy a lakat annyira hozzáférhetetlen legyen, amennyire csak lehet. Ha nehéz hozzáférni, akkor babrálni is nehéz vele.
4. tipp: Töltsd ki a teret az U-lakat két szára között
Ha U-lakatot használsz, lakatoláskor próbáld meg a lehető legjobban kitölteni a helyet a két szára között a biciklivel és azzal a dologgal, amihez lakatolsz.
A cikket a https://thebestbikelock.com/how-to-lock-your-bike/ alapján Varjaskéri Viola a Magyar Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjának tagja írta. Ha szeretnél te is csatlakozni önkénteseink közé, várjuk jelentkezésedet a fordítócsoportba.
Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!