Hírek

Kombinálj! Így ingázhatsz bringával messzebbre, akár város széléről, sőt az elővárosokból is

2022. június 20.

Ki hallott már a közlekedési módok kombinálásáról? Ez a távolabbra is bringával ingázók szent grálja, amit egyre több helyen emelhetünk saját és környezetünk egészségére. A kombinációk számos lehetőséggel kecsegtetnek: bringával, vonattal és megint bringával, bringával, busszal és elektromos rollerrel, gyalog, HÉV-vel és bringával, vagy épp fordítva, keverve, felrázva, de mindenképp gyönyörködtető változatosságban. 

(c) Karakó Zsana – Ribényi Gergely

Tévhitoszlatásról szól a Magyar Kerékpárosklub 2022-es Bringázz a munkába! kampánya. Májusban a sok ezer bringás reggelivel megkínált emberrel együtt cáfoltuk meg azt, hogy ne lehetne kerékpárral munkába járni, júliusban pedig megmutatjuk, hogyan hull a (bringa)út porába a következő tévhit: 

Túl messze lakom, muszáj autóval közlekednem! 

Muszáj? Tényleg? Pedig autóval közlekedve egy sor kényelmetlenséget és terhet is muszáj a saját nyakunkba vennünk, miközben egy másik nagy rakás gondot akasztunk a társadalom és a földanya nyakába.

Ki ne ült volna már tűkön a sofőrülésben a dugóban vesztegelve? Ki ne vakarta volna már a fejét a dráguló benzinár miatt (amit ugyan tavaly év vége óta mesterségesen alacsonyan tartanak, de már van, aki pedzegeti, hogy el kellene engedni). Ki ne dohogott volna az emelkedő útdíjak ellenére is kátyús utakon? Ki ne aggódott volna, hogy mennyivel apasztja a pénztárcáját a következő olajcsere, műszaki vizsga, kötelező biztosítás? Ki ne szentségelt volna akkor, amikor percekig kering úticélja közelében, hogy parkolóhelyet kapjon (nyilván legalább három sarokkal odébb), vagy akkor, amikor meglátja az ablaktörlő alá tűzött mikuláscsomagot az egyre-másra szaporodó új parkolódíjas zónák valamelyikében?

Ja, és ki ne érzett volna már legalább egy kis lelkifurdalást amiatt, hogy miközben évmilliókkal ezelőtt élt állatok és növények finomított maradványainak tüzét lovagolja meg, embertársait kergeti tüdőgyógyászhoz az égéstermékekkel, kapuzárási harci hévben izzó diktátorok világbirodalmi lázálmait finanszírozza, és élhetetlenné fűti a bolygót?

fotó: Max Berger/Unsplash

Pedig mennyivel egyszerűbb mindenféle fentebb taglalt idegeskedés, aggodalom és lelkifurdalás nélkül bringára pattanni, megpörgetni kissé a lábakat, felpezsdíteni a vérkeringést, nagy kortyokban nyelni a friss levegőt, és hagyni, hogy a menetszél gyengéden apró könnycseppet sajtoljon ki a szemünk sarkából. A bringázás előnyei számosak, mi is kiválogattunk egy tucatnyi érvet nemrégiben, kezdve a súlyfelesleg leadásával, a klíma kímélésén és a felfedezés örömén át egészen a tuti jó alvásig. 

Itt szokott előjönni a fentebb már feszegetett távolság kérdése. Sokan költöztek a munkahelytől távolabbi városrészekbe, vagy a település vonzáskörzetébe, az olcsóbb, természetközelibb, nyugalmasabb élet reményében. Nekik gyakran hosszabb távolságot kell megtenniük annál, mint amennyit kerékpárral szívesen bevállalnának. 

Nem kell azonban lemondaniuk a bringás közlekedés nyújtotta számtalan előnyről, a gondtalan ingázásról munkába, iskolába vagy épp ügyet intézni. Ennek a gondtalanságnak a kulcsa a kombináció. A különböző utazási módok kreatív kombinálása: 

  • bringával, vonattal és megint (közösségi- vagy második) bringával, 
  • bringával, azt a vonatra feldobva, majd leszállás után újra nyeregbe pattanva,  
  • bringával, busszal és elektromos rollerrel, 
  • gyalog, HÉV-vel és bringával, vagy épp fordítva, vagy keverve (felrázva?), de mindenképp gyönyörködtető változatosságban. 
B+R parkoló egy magyarországi vasútállomáson, 2022

A kombinálásra pedig egyre több lehetőség nyílik, hiszen egyre-másra épülnek a kényelmes és biztonságos kerékpártárolók (B+R) az elővárosi vonatok, a HÉV-ek állomásainál. Ide elgurulva nyugodt szívvel köthetjük ki bringánkat, hogy a mozgásból fakadó jó érzéssel, széles, szelíd mosollyal rendeljünk egy kávét, péksüteményt, amíg befut a vonat, a HÉV (vagy a busz vagy más közösségi közlekedési eszköz). 

Tavaly 26 helyszínen 1298 ilyen B+R parkoló épült Ceglédberceltől Sülysápon át Zebegényig, Szolnoktól, Kisköre-Tiszahídon át Velencéig, vagyis nem csak a főváros vonzáskörzetében. A 2023-ig tartó 50 megújuló állomás program keretein belül további fejlesztések is folyamatban vannak

Ezeknek a tárolóknak a java fedett, akad köztük kamerával megfigyelt is, és jellemzően a vágányok közelében helyezték el őket, hogy minél egyszerűbb és gyorsabb legyen az átszállás. Vannak persze kivételek: Gödöllőn például egy különálló, de patinás régi épületen belül lehet lerakni a bringát. A MÁV térképre is rakta az elővárosi vonalakat, és a mellettük elérhető a B+R tárolókat, imponáló mennyiségben:

Részletesebb képért kattints!

Kerékpárunkat biztos helyen tudva nyugodtan szállhatunk fel a közösségi eszközökre, ahol  átfuthatjuk a friss híreket, felhívhatunk egy régi barátot, belemélyedhetünk egy könyvbe, ne-adjisten elolvashatunk vagy elküldhetünk néhány munkahelyi e-mailt, miközben, szinte észrevétlenül, célba is jutunk. Vagy legalábbis olyan közel, ahonnan már csak pár perc további bringa, roller vagy séta marad. Mindezt háztól házig számolva szinte ugyanannyi idő alatt, de mindenképpen kényelmesebben, olcsóbban és fenntarthatóbban, mintha autóval tennénk.

Nem véletlen, hogy Hollandiában ezrével létesítettek B+R parkolókat a különböző állomásoknál (lásd a képet alant), és alaposan ki is kutatták, milyen volt a hatása. Ez egy szóval kifejezve: önerősítő.

kerékpártároló Hollandiában

A B+R parkolók létesítésével

  • megfelelő alternatívát tudnak nyújtani azoknak, akik távolabbra utaznának, de fenntarthatóbban, jellemzően gyorsabban és persze olcsóbban, mint autóval; hiszen olyanok számára is könnyebben elérhetővé válnak a közösségi közlekedési eszközök, akik a kényelmes gyalogos távolságnál messzebb laknak az adott állomástól;
  • jelentősen csökkenthető a felhasznált energia, a lég- és hangszennyezés; 
  • hozzájárulnak, hogy kevesebb legyen torlódás a megállóhelyek közelében és az oda vezető utakon;
  • javítható a “zöld” (közösségi-, kerékpáros- és gyalogos-) közlekedési módok versenyképessége, gazdasági fenntarhatósága, ennél fogva minősége;
  • mindezzel pedig tér nyílik az autómentes életmód nagyobb fokú elterjedésére, a városok élhetőségének jelentős javulására, a klímavédelmi célok biztosabb teljesülésére.

A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktiv Magyarország támogatásával valósult meg.

Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!

Események

Magyar Kerékpárosklub

A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktív Magyarország anyagi támogatásával valósul meg.

Ha többet szeretnél tudni arról, hogy mit teszünk még az élhető környezetért, fenntartható közlekedésért és a bringabarát Magyarországért, olvass tovább.

Megnézem!

Kerékpáros kisokos

Milyen szempontokat vegyél figyelembe, ha kerékpárt vásárolsz? Mik azok a nagyon fontos írott és íratlan közlekedési szabályok, amelyeket érdemes és fontos tudnod? Hogyan öltözködj, ha bicajozol, és hogyan szállítsd a gyerekedet, ha pici és még nem teker egyedül?

letöltöm!