Hírek

Együtt közlekedünk – balkáni mentalitás német precizitással számon kérve

2022. november 1.

Bringázz a munkába kampány eseménye

Mi teszi a jó közlekedőt?

– a címben idézett közlekedési kultúrával kapcsolatos megfejtéssel is előálló Kürti Gábor szerint az empátia, amihez Zách Dániel receptre írná fel a különböző közeledési módok kipróbálását.

Kürti Gábor (Magyar Kerékpárosklub), Zách Dániel (Telex)
fotó: Pozsonyi Roland

Meg kell-e nehezíteni az autós közlekedést a városban?

A kérdés Zách Dániel szerint valójában az, hogy kié a város, és sokan autós szemlélettel úgy érzik, valami el van véve tőlük. Kürti Gábor szerint viszont nem elvételről van szó, hanem kompenzációról az évtizedes, egyoldalúan az autózást a középpontba helyező fejlesztések után, az elvétellel Sebők Máté sem értett egyet, szerinte arról kellene beszélni, hogy kitől veszünk el, vagy minek a kárára alakítunk át valamit, hanem arról, hogy minek az előnyére.

Mennyire javult a kerékpározás helyzete?*

Sturcz Antal szerint ez majd 1-2 év múlva várható, Kürti Gábor viszont arról beszélt, hogy „egészen zavaróan megható”, mennyire előzékenyek tudnak lenni újabban az utakon, pláne ahhoz képest, hogy jó húsz éve még nagyon ajánlott volt betartani a városi kerékpározás egyik dzsungeltörvényét: Bringázz úgy, mintha láthatatlan lennél! Szerinte a statisztikák alapján is jobb kerékpározni.

Árva János (Velo Budapest), Sturcz Antal (Totalcar)
fotó: Pozsonyi Roland

Veszélyes-e a kerékpározás?

Sturcz Antal szerint az. Mások azt vetették fel, hogy ha tisztában vagyunk a kockázatokkal, akkor már nincs szó veszélyességről, bár vannak kockázatok. Kürti Gábor szerint viszont a nagyobb kép számít: „Az átlag magyar nem a bringázásba hal bele, hanem a nem bringázásba”, amivel a hazai korai elhalálozások vezető okaira, a mozgáshiányból is fakadó szív- és érrendszeri betegségekre utalt, megjegyezve, hogy így közlekedve nincs szükség fitnesszbérletre, „Én például többet ehetek”.

Mennyire tartjuk be a KRESZ-t?

A hazai hozzáállás valahol félúton van a déli, minden szabályt áthágó és az északi, azokat precízen betartó mentalitás között, itt jegyezte meg a Kerékpárosklub elnöke, hogy „A balkáni közlekedési modorunkat német precizitással kérjük egymáson számon.”

A fentiek azonban csupán kiragadott gondolatok a bő másfél órás, a Grund Színház témába vágó, improvizációs előadásaival színesített műsorból, amit itt lehet (és érdemes is) visszanézni.

fotó: Pozsonyi Roland

*a beszélgetésben többször hivatkozott közvélemény-kutatás részletei ezen a linken érhetők el.

A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktív Magyarország támogatásával valósul meg.

Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!

Események

Magyar Kerékpárosklub

A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktív Magyarország anyagi támogatásával valósul meg.

Ha többet szeretnél tudni arról, hogy mit teszünk még az élhető környezetért, fenntartható közlekedésért és a bringabarát Magyarországért, olvass tovább.

Megnézem!

Kerékpáros kisokos

Milyen szempontokat vegyél figyelembe, ha kerékpárt vásárolsz? Mik azok a nagyon fontos írott és íratlan közlekedési szabályok, amelyeket érdemes és fontos tudnod? Hogyan öltözködj, ha bicajozol, és hogyan szállítsd a gyerekedet, ha pici és még nem teker egyedül?

letöltöm!