Mi teszi a jó közlekedőt?
– a címben idézett közlekedési kultúrával kapcsolatos megfejtéssel is előálló Kürti Gábor szerint az empátia, amihez Zách Dániel receptre írná fel a különböző közeledési módok kipróbálását.
Meg kell-e nehezíteni az autós közlekedést a városban?
A kérdés Zách Dániel szerint valójában az, hogy kié a város, és sokan autós szemlélettel úgy érzik, valami el van véve tőlük. Kürti Gábor szerint viszont nem elvételről van szó, hanem kompenzációról az évtizedes, egyoldalúan az autózást a középpontba helyező fejlesztések után, az elvétellel Sebők Máté sem értett egyet, szerinte arról kellene beszélni, hogy kitől veszünk el, vagy minek a kárára alakítunk át valamit, hanem arról, hogy minek az előnyére.
Mennyire javult a kerékpározás helyzete?*
Sturcz Antal szerint ez majd 1-2 év múlva várható, Kürti Gábor viszont arról beszélt, hogy „egészen zavaróan megható”, mennyire előzékenyek tudnak lenni újabban az utakon, pláne ahhoz képest, hogy jó húsz éve még nagyon ajánlott volt betartani a városi kerékpározás egyik dzsungeltörvényét: Bringázz úgy, mintha láthatatlan lennél! Szerinte a statisztikák alapján is jobb kerékpározni.
Veszélyes-e a kerékpározás?
Sturcz Antal szerint az. Mások azt vetették fel, hogy ha tisztában vagyunk a kockázatokkal, akkor már nincs szó veszélyességről, bár vannak kockázatok. Kürti Gábor szerint viszont a nagyobb kép számít: „Az átlag magyar nem a bringázásba hal bele, hanem a nem bringázásba”, amivel a hazai korai elhalálozások vezető okaira, a mozgáshiányból is fakadó szív- és érrendszeri betegségekre utalt, megjegyezve, hogy így közlekedve nincs szükség fitnesszbérletre, „Én például többet ehetek”.
Mennyire tartjuk be a KRESZ-t?
A hazai hozzáállás valahol félúton van a déli, minden szabályt áthágó és az északi, azokat precízen betartó mentalitás között, itt jegyezte meg a Kerékpárosklub elnöke, hogy „A balkáni közlekedési modorunkat német precizitással kérjük egymáson számon.”
A fentiek azonban csupán kiragadott gondolatok a bő másfél órás, a Grund Színház témába vágó, improvizációs előadásaival színesített műsorból, amit itt lehet (és érdemes is) visszanézni.
*a beszélgetésben többször hivatkozott közvélemény-kutatás részletei ezen a linken érhetők el.
A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktív Magyarország támogatásával valósul meg.
Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!