Hírek

Székesfehérvár átlag felett autózik, de néhány cég nagyon jó bringás példát mutat 

2021. június 4.

biciklis hőtérkép, székesfehérvár hőtérkép, bringázz a amunkába

Május végén Székesfehérváron tartottuk a Bringázz a munkába! idei kampányának második, cégvezetők számára szervezett workshopját. Mit tud bringás szempontból a koronázóváros? 

A Bringázz a munkába! idei kampányának második, cégvezetők számára szervezett workshopján a hazai hétköznapi bringázás helyzete mellett Székesfehérvár kerékpáros életébe is bepillantást nyerhettek a résztvevők, akik néhány igazán kiemelkedő jó gyakorlatot is megismerhettek a helyi, bringázásra nyitott nagyvállalatok jóvoltából. Ezúttal sem maradhattak el a tippek, arra, hogyan lehet egy vállalkozás akár néhány egyszerű lépéssel kerékpárosbarát.

Május végén lezajlott a 2021-es Bringázz a munkába! kampány második webinárja. Az idei kampányt a járványhelyzet miatt továbbra is rendhagyó keretek között folytatjuk, ennek részei ezek a rendezvények, amiket olyan hazai nagyvállalatok számára szervezünk, amelyek nyitottak arra, hogy kerékpárosbarátabbá váljanak. A havi egy ingyenes, de regisztrációhoz kötött online esemény mindegyikét más-más városban, a helyi igényekre szabva tartjuk. Áprilisban Budapesten volt az első – erről itt olvashat bővebben – májusban pedig Székesfehérváron a második, helyi vállalkozások részvételével.

A május utolsó péntekének délelőttjére időzített online eseményen Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja, és Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese mutatta be a hazai bringázás helyzetét – a budapesti webinárról ismerős adatokkal és érvekkel -, majd Horváth Krisztina, a Kerékpárosklub mérnöke, és helyi szervezetének önkéntese vázolta a székesfehérvári bringás helyzetet. 


Kiemelkedően autós város

Szavaiból kiderül, hogy a városban sokan bringáznak, de nem elegen, és égető téma a közlekedés, a dugók. Ennek oka részben az, hogy szinte minden második lakosra jut egy autó – ami vezető országos szinten is – , ráadásul a közel 100 ezres lakosú városba a vonzáskörzetéből további 50 ezer ember ingázik napi szinten – nagyrészt ők is autóval. 

Ebből fakadóan a közlekedésből származik a légszennyezés bő ötöde, amivel a város hozza az uniós átlagot, csakhogy ez a hazai mezőnyben kényelmetlenül magas érték: lakosságarányosan nézve a szegedi kibocsátásnak például több mint háromszorosa a fehérvári kibocsátás melynek ⅕-ét a közlekedés adja.

Horváth Krisztina szerint ugyanakkor Székesfehérváron is igaz az a tétel, ami országosan: korábbi felmérésekből kiderült, hogy minden második helyi lakos ülne bringára, ha jobb lenne az infrastruktúra. Ehhez több dedikált útvonalra, tárolási kapacitásokra, a települések bringás összeköttetésére volna szükség. 

Az infrastruktúra, ha lassan is de javul: a legújabb fejlesztések – amikben a Magyar Kerékpárosklub is közreműködik a tervek szakmai véleményezésével – 2021-22 során a Zámolyi, a Móri és a Prohászka úton valósulhatnak meg: új kerékpársávokat alakítanak ki, és a klub saját kezdeményezése nyomán még 2018-ban elindult az 1000 kerékpártámasz építését célzó program. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a kerékpározás körülményeinek javításában komoly szerepet vállal a helyi cégek némelyike is.

Kiemelkedően jó bringás gyakorlatok

A workshopon ezek a munkáltatók is bemutatkoztak. A Magyar Kerékpárosklubbal közösen fellépve sikerült például 2 kilométernyi bicikliutat kilobbiznia a Denso Manufacturingnak, amivel biztonságosabban elérhetővé vált telephelyük. Zsihovszky Gábor, a cég képviselője szerint a forgalom növekedése miatt tovább is fejlesztették a kérdéses útvonalat: biztonságosabb, viakoloros átvezetéseket építettek ki, és forgalmi tükröket szereltek fel a kockázatosabb kereszteződésekben. Telephelyükön egyébként 100 állásos, fedett, kamerarendszerrel felszerelt kerékpártároló és zuhanyzós öltöző várja a bringával érkezőket. A cég évek óta népszerűsíti belső csatornáin a Bringázz a munkába! kampányt is.

Utóbbit a Videoton Holding Zrt. is megteszi, sőt 2019-ben országos szinten 2. helyezettek lettek a legtöbb kilométert letekerő cégek között. 2020-ban pedig, amikor a járványhelyzet miatt elmaradt a kilométergyűjtős kampány, maguk szerveztek háziversenyt, amiben 23 ezer kilométert tekertek le a tagvállalatok kerékpárral bejárós munkavállalói. Erről már Ódry Anna, a cég PR- és marketing vezetője beszélt. A vállalat rendszeresen tart kerékpáros programokat is a családi napokon, például bringaversenyeket vagy szervez közös tekeréseket a Balaton és a Velencei-tó körül. Az öltözők, tárolók (címlapi képünkön) megléte ezek után magától értetődő. A cég ugyanakkor a város segítségére számít abban, hogy biztonságos bringaút érje el a Berényi úti telephelyüket, ahova sokan járnak kerékpárral. 

bringatároló, bringatárolás, bringázz a munkába
kerékpártároló a székesfehérvári Videotonnál

A Székesfehérvár Városgondnokságának humánerő-gazdálkodási munkatársa, a Városgondnokság SE elnöke Kelemenné Novák Ibolya amellett, hogy a cég telephelyein biztosított a kerékpártárolás, kiemelte, hogy munkatársaik számára 2013. óta kedvezményes vásárlást és szervizelést biztosítanak egy fehérvári kerékpárüzlettel kötött szerződés révén. Sportegyesületük keretein belül  pedig sporteseményeken – akár kerékpárversenyen – való részvételben is támogatják őket. A városban pedig elindult ezer kerékpártámasz programban egyébként 468 darab támaszt a Városgondnokság helyezett ki. 

Ideális kerékpárbarát város lehet, de ez a cégeken is múlik

Székesfehérvár ideális kerékpáros város lehet, nem csak a bringabarát cégeknek, de annak is köszönhetően, hogy nincsenek nagy emelkedők, sem távolságok: a városközpontból 10 perc alatt elérhetők a városszéli ipartelepek és telephelyek – erről már Árva János beszélt, aki több jó tanáccsal is ellátta a kerékpárosbarátsággal kacérkodó vállalatokat:

  1. Beszéljenek róla – a belső csatornákon hívják fel a figyelmet a bringás eseményekre, szervezzenek, vagy vegyenek részt ilyeneken;
  2. Könnyítsék meg a bringával járók dolgát – akár csak néhány kerékpártámasszal, vagy útvonalötletekkel, közös bebringázásokkal a gyakorlatlanabbakat segítve, és támogassák a munkatársakat kerékpárvásárlásban, 
  3. Lobbizzanak – például infrastruktúráért az önkormányzatnál, ebben a Magyar Kerékpárosklub is tud segíteni szakmai tanácsokkal, 
  4. Mutassanak példát – a munkavállalóknak, más cégeknek, önkormányzatoknak, partnereiknek,
  5. Vegyék fel a kapcsolatot a Magyar Kerékpárosklubbal – szakmai támogatásért, ötletekért, kerékpáros oktatási anyagokért és programokért.

Induláshoz érdemes felkeresni még a következő hasznos linkeket:
Kerékpáros Kisokos
Ajánlás a kerékpártámaszok kialakításához 
Oktatóvideósorozat is a klub honlapjarol

Bővíthetnénk a cikket? Témát javasolnál?
Írj e-mailt a Magyar Kerékpárosklubnak!

Események

Magyar Kerékpárosklub

A Bringázz a munkába! kampány a Magyar Kerékpárosklub szervezésében, az Aktív Magyarország anyagi támogatásával valósul meg.

Ha többet szeretnél tudni arról, hogy mit teszünk még az élhető környezetért, fenntartható közlekedésért és a bringabarát Magyarországért, olvass tovább.

Megnézem!

Kerékpáros kisokos

Milyen szempontokat vegyél figyelembe, ha kerékpárt vásárolsz? Mik azok a nagyon fontos írott és íratlan közlekedési szabályok, amelyeket érdemes és fontos tudnod? Hogyan öltözködj, ha bicajozol, és hogyan szállítsd a gyerekedet, ha pici és még nem teker egyedül?

letöltöm!